BROOD OPNIEUW IN DE PICTURE: EUROPESE COMMISSIE KEURT CAMPAGNE AANVRAAG GOED

Brood opnieuw in de picture: Europese Commissie keurt campagne aanvraag goed

Brood opnieuw in de picture: Europese Commissie keurt campagne aanvraag goed

Vanaf 2022 zal in heel België en Nederland het goede verhaal van brood weer te horen zijn in een nieuwe imagocampagne. De Europese Commissie heeft de subsidieaanvraag goedgekeurd die was ingediend door het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) en Instituut Brood & Gezondheid (IB&G vzw) namens maar liefst 7 Belgische en Nederlandse sector-federaties. Dat betekent dat er een vervolg komt op de campagne ‘Brood. Een goed verhaal’, voor de jaren 2022 en 2023 en dit voor zowel de grote als kleine bakkerijen in België en Nederland. 
 

Blij verrast

“De goedkeuring door de EU was toch wel een verrassing”, reageert Frank Janssen, manager NBC. “Natuurlijk hadden we erop gehoopt, maar niet op gerekend. De aanvraag was zwaar overtekend; door verschillende partijen uit heel Europa was in totaal € 10,5 miljoen aangevraagd, terwijl er € 4,2 miljoen subsidie beschikbaar was.

"Ons campagneplan zat dan ook goed in elkaar", vult Kathou Wagemans (IB&G vzw) aan. "We hebben samengewerkt met een werkgroep van marketing-afgevaardigden uit de sector-bedrijven uit zowel België als Nederland. En mede dankzij die samenwerking zijn we met onze aanvraag als eerste geëindigd. Dat was ook nodig want onze subsidievraag neemt een groot deel van het totaal door EU beschikbaar gestelde budget voor zich. We gingen er voluit voor en daarmee is het des te mooier dat we, na één tussenjaar, vervolg kunnen geven aan de campagne ‘Brood. Een Goed verhaal’ (2018-2020).  Deze bleek immers succesvol."

“En”, vult Frank Janssen aan, “het imago van brood heeft nog altijd een boost nodig. Nog steeds denken veel mensen bijvoorbeeld dat koolhydraten (uit brood) slecht zijn of dat je dik wordt van brood. Daarop willen we gericht tegengas bieden. Tegelijkertijd vinden consumenten thema’s als ‘gezondheid’, ‘voedselverspilling’ en ‘duurzaamheid’ steeds belangrijker, dus ook die thema’s komen in de nieuwe campagne aan bod.”
 

Week van het Brood

De campagne trapt af met ‘De Week van het Brood’, eind januari 2022. De bedoeling van ‘De Week van het Brood’ is om brood als volledige productgroep in een goed daglicht te zetten, met volkorenbrood als paradepaardje. Het meer consumeren van meer volkoren staat immers als prioriteit op de agenda van de Hoge Gezondheidsraad. De voorbereidingen zijn al gaande.