ACHTERPOORTJES IN WET BETALINGSTERMIJNEN GESLOTEN. WAT BETEKENT DIT VOOR JOU?

Achterpoortjes in wet betalingstermijnen gesloten. Wat betekent dit voor jou?

Achterpoortjes in wet betalingstermijnen gesloten. Wat betekent dit voor jou?

Had jij als kmo-leverancier aan andere ondernemers tot nu toe ook last van (extreem) late betalers? Van vooral grote bedrijven die zich van allerlei achterpoortjes bedienden om toch maar niet binnen de wettelijke maximumtermijn te moeten betalen? Wel, dan hebben we goed nieuws voor jou. Want met ingang van 1 februari 2022 zijn die achterpoortjes bij wet gesloten, en is het gebruik ervan dus voortaan verboden. 
 

Wat betekent de nieuwe wet voor jou als leverancier?

  • Jouw afnemers mogen niet langer zomaar een 'verificatietermijn' (maximum 30 dagen) toevoegen aan de wetttelijke betalingstermijn van 60 dagen. Gedaan dus met 90 dagen wachten op je geld.
  • Je afnemers mogen je voortaan ook niet meer onredelijk lang laten wachten op de nodige info en documenten (o.a. PO-nummer) voor het opmaken van de factuur.
  • Door je afnemers afgedwongen contractuele afspraken over het (later dan normaal) opsturen van de factuur zijn voortaan verboden.
  • Betalen je afnemers te laat, dan zijn ze automatisch verwijlintresten verschuldigd, naast een forfaitaire schadevergoeding van 40 euro.
     

Voor welke contracten geldt de nieuwe wet?

  • De wet geldt voor alle  B2B-contracten, dus ook de lopende. Afspraken over langere betalingstermijnen moeten dus vanaf nu zijn/worden aangepast!
     

Wat doe je nu best als leverancier?

  • We raden je aan om al je bestaande en nieuwe leveranciers proactief te wijzen op de nieuwe wet en het verbod op het gebruik van de verschillende 'achterpoortjes'.
  • Durf in gesprek te gaan met je contractspartij om te bekijken in welke mate dit de betaalafspraken wijzigt. Je kan eventueel ook een uittreksel van de wetgeving in bijlage meesturen.