OPINIE: HET GEVECHT OM ELKE KLANT

Opinie: Het gevecht om elke klant

Opinie: Het gevecht om elke klant

Stap voor stap zijn we op weg naar het normale leven. Stilaan kunnen we afscheid nemen van vervelende gezondheidsmaatregelen zoals het dragen van mondmaskers die samen met andere beperkingen het werken in onze ondernemingen niet gemakkelijk gemaakt hebben.

Onze sector is inzake het naleven van deze regels goed voor de dag gekomen en grote “brandhaarden” zijn in het algemeen achterwege gebleven. Dank en bewondering zijn dan zeker op zijn plaats voor al onze leden en hun medewerkers die dag in dag uit, ook bij warme en moeilijke omstandigheden, alle regels zijn blijven toepassen.

De meeste ambachtelijke bakkers zijn financieel goed uit deze crisis komen. De omzet bij de gemiddelde bakker is het er het laatste anderhalf jaar op vooruit gegaan. Maar zoals we allen weten bestaat de gemiddelde bakker niet. Heel wat van onze leden hebben omzetverlies geleden door het wegvallen van leveringen aan horeca, feesten, uitvaarten enz. Ook de locatie van een aantal van onze ondernemingen bracht met zich mee dat er veel minder klanten in buurt kwamen. Denk maar aan zij die in steden gevestigd zijn of zij die gelokaliseerd zijn op een drukke weg naar bedrijven hun activiteit uitoefenen.

Het komt er nu op aan om het stukje marktaandeel dat we terug binnenhaalden te bestendigen. Dit wordt stilaan opnieuw een gevecht voor elke klant. Is dit een strijd met gelijke middelen?

Neen, onze leden hebben niet dezelfde budgetten ter beschikking om reclame voor hun onderneming te voeren. Bakkers Vlaanderen helpt hierbij bijvoorbeeld door de ondersteuning van de campagne van de Beste Bakker van Vlaanderen dit voorjaar en in de maand oktober de Week van de Ambachtelijke Bakker.

Anderzijds hebben zijn er heel wat andere troeven die onze ambachtelijke ondernemingen kunnen inzetten. Klantvriendelijkheid, winkelbeleving, productvariëteit en het werken op maat van de klant zijn allemaal eigenschappen van onze sector waarmee we de consument kunnen bekoren.

Bovendien zijn vooral ook de kwaliteit en de versheid van onze producten troefkaarten die we moeten blijven uitspelen. Als we hieraan aandacht blijven schenken kunnen we de strijd blijven aangaan.

Directeur,
Bruno Kuylen