THUISVERBRUIK BROOD DAALT MET 2,5%

Thuisverbruik brood daalt met 2,5%

De GfK cijfers omtrent het broodvolume in België van 2018 zijn bekend. De daling komt voor 2018 uit op 2,5%, maar betreft alleen het thuisverbruik van brood.

Voor de EU campagne wordt een berekening gemaakt waarbij ook het volume van het buitenshuis verbruik van brood wordt meegenomen. De totale daling komt dan uit op 2,0%. De volumedaling is hierbij in België een stuk lager dan voorgaande jaren. Ook in Nederland zien we een teruggang van de daling van het volume.

De doelstelling van de EU campagne die loopt in België en Nederland is om de daling van het broodvolume in drie jaar tijd te laten stabiliseren. Met bovenstaande cijfers zitten we in het eerste jaar van de campagne + 0,02% boven de in het EU plan genoemde doelstelling.

Helaas profiteert alleen de retail (supermarkten) en de out-of-home markt van de verbeterde marktsituatie. De marktsituatie voor de warme bakker is helaas verder verslechterd ten opzichte van een jaar eerder.

Totaal brood- Volume evolutie

Marktvolume