TRADITIONELE BAKKERIJ, ELITE BANKETBAKKERIJ OF LIFESTYLE KOFFIEHUIS? TIPS VOOR EEN SUCCESVOLLE START-UP MET BEHULP VAN KLANTENBINDINGSTOOLS

Traditionele bakkerij, elite banketbakkerij of lifestyle koffiehuis? Tips voor een succesvolle start-up met behulp van klantenbindingstools

Traditionele bakkerij, elite banketbakkerij of lifestyle koffiehuis? Tips voor een succesvolle start-up met behulp van klantenbindingstools

Of het nu gaat om verse bakwaren voor op de ontbijttafel, een lekker stuk taart voor in de namiddag of de ochtendkoffie op weg naar het werk: bakkerijen en banketbakkerijen hebben een lange traditie en ook vandaag zijn ze niet meer weg te denken uit het openbare leven. Steeds meer mensen overwegen een eigen bakkerij of banketbakkerij te beginnen als een manier om zelfstandig te worden. Dit kernachtige overzicht laat zien welke voorwaarden noodzakelijk zijn voor een succesvolle basis, hoe dit kan slagen en welke mogelijkheden er zijn om klanten aan de onderneming te binden.

 

Opties voor het openen van een bakkerij

Het openen van een bakkerij is in verschillende vormen mogelijk, o.a.:

- Traditionele bakkerij
- Banketbakkerij
- Bakkerswinkel
- Bakkerij met zelfbediening
- Franchise-bakkerij

 

Vereisten voor het opstarten van een bakkerij

Traditionele bakkerij

Het beroep van bakker is een geschoold beroep waarvoor een vergunning en een certificaat van meester-ambachtsman vereist zijn. Er moet ook een geldig gezondheidscertificaat zijn. Wie geen bakkers-diploma heeft, kan ook zonder beginnen. Dit kan geschieden door middel van een door de Kamer van Ambachten afgegeven vergunning tot uitoefening van het beroep of door middel van een vrijstellingsvergunning. Dit laatste kan worden toegestaan indien het gaat om klassieke bakkerijdiensten, het examen van de meester-ambachtsman een onredelijke belasting zou vormen en bakkerijvaardigheden voorhanden zijn. Als intern "kwaliteitszegel" kan dan een operationeel manager met de titel van meester-vakman worden aangesteld.

 

Bakkerswinkel

Indien de bakwaren reeds zijn bereid en alleen na ontdooien opnieuw moeten worden gebakken, is een diploma niet vereist. De enige vereiste is deskundigheid in het vak. Bakkerswinkels bieden een grote verscheidenheid van producten aan en lokken de klanten meestal met lagere prijzen. De kwaliteitsverschillen met de traditionele bakkerij zijn echter aanzienlijk.

 

Doelgroep specifieke marketing prominent geplaatst

Om de klanten op lange termijn aan zich te binden, kunnen bakkerijen, banketbakkerijen, bakkerswinkels & co. een beroep doen op verschillende marketingkanalen. Eerst moet echter duidelijk zijn wat de unique selling points zijn. In welke opzichten verschilt de bakkerij van andere? Moet er meer bereik worden opgebouwd of de verkoop worden verhoogd? Deze aspecten worden vervolgens verwerkt in de planning van marketingcampagnes.

Bedrijven kunnen voor deze campagnes verschillende wegen bewandelen. Of het om offline- of onlinereclame gaat, hangt gedeeltelijk af van de doelgroep, maar ook van de doelstellingen die moeten worden bereikt. Met social-mediamarketing kan een buitengewoon groot doelpubliek worden bereikt, maar het risico van afleiding is hier veel groter. Een stoepbord die voor het filiaal van de bakkerij wordt geplaatst, nodigt uit om even te pauzeren en de gang naar de bakkerij of banketbakkerij kan onmiddellijk worden gerealiseerd bij het waarnemen van de reclameboodschap.

Bovendien heeft offline reclame in de vorm van een uithangbord het voordeel dat het kan worden aangepast aan actuele aanbiedingen, spontane evenementen en wisselende promoties. Als het zodanig wordt geplaatst dat voorbijgangers om het bord heen moeten lopen om hun weg te vervolgen, is de kans dat klanten naar de bakkerswinkel worden gelokt vele malen groter dan met een online banner die wordt uitgespeeld. Voor marketing die een breed scala van klanten moet aanspreken en aan veel verschillende behoeften moet voldoen, kan het combineren van online en offline marketing een geweldige oplossing zijn.

 

Conclusie

Het openen van een speciale bakkerij of banketbakkerij in de kortst mogelijke tijd kan, afhankelijk van het concept, eenvoudig zijn en met de juiste klantenbindingstools tot een kick-start worden gemaakt.